33 mm/t

Band navn: KIMSANDRARASK
Titel navn: 33 mm/t


.

japantorturedreamsbibl_eqdistance

Konceptet for Kim¬īperformance var, hvordan hun forestillede sig en bambus rejse ind i en krop. Hun er inspireret af en japansk torturmetode under 2. verdenskrig. Japanske soldater brugte et bambus skud til at torturere deres ofre. De dyrkede en hurtigt voksende bambus, som gennemborende deres kroppe, imens d√łden langsomt overmandende dem. Kim inviterede to andre lydkunstnere, Daniel Pr√¶sius og Magnus Hansen til at v√¶re i projektet. Det gjorde hun for at f√• den mangfoldighed og variation, som hun mente var n√łdvendig.

Om Deus Ex Machina

Festivallen blev organisere af Kim Sandra Rask sammen med Lasse Munk, Asger Kuhdahl, Magnus Hansen, Aske Knudsen, Cecilie Standmose Toft, , Rune Abel. Elroy Willumsen stod for lysdesign. Tak til Eddy B√łgh Brixen og Indvild Skandsen, for en hj√¶lpende h√•nd.

Festivalen havde en acusmatic ops√¶tning af h√łjtalere og de involverede kunne spillede en koncert, samt inviterede kollegaer fra DIEM til at komme og spille.

Lyd i scenekunst handler om at fylde et rum med f√łlelser. At skabe en forbindelse og oplevelse mellem publikum, kunstner og koncertrum. 

Et rum er tredimensionelt. Derfor giver det mening at udfordre den typiske koncertform ved at faciliterer brugen af mange h√łjttalere placeret i en kuppel omkring publikum. Lyden kommer ovenfra, bagfra og ud af scenografien.¬†

Ser man p√• brugen af rummet ved typiske koncerter i Danmark, vil man ofte opleve kunstnere st√• p√• en scene, med kun to h√łjttalere pegende ud mod publikum. To h√łjttalere peger i √©n retning. Fra kunstner til publikum.¬†

Vi mener denne typiske koncertform og minimale udnyttelse af rummet er forældet, selv om den stadig er enormt udbredt i det danske koncert udbud.

Lyd er en bev√¶gelse og bliver skabt af objekter i bev√¶gelse. Dansere skaber bev√¶gelser udf√łrt af en krop som flyder gennem scenografien, ind og ud blandt publikum. En krop som b√¶rer et kostume. Et kostume lavet af tr√•dl√łse h√łjttalere. Vi tillader publikum at bev√¶ge sig i forhold til lydgiverne, og at lyden bev√¶ger sig fra lydgiver til lydgiver i forhold til publikum ved at bruge en blanding af fikserede og mobile h√łjttalere. Fikserede h√łjttalere i en kuppel samt h√łjttalere b√•ret af bev√¶gelige dansere.¬†

Der findes mange alternativer til den typiske danske koncertform. Megen eksperimenteren med alternative lyd-diffusionsmetoder har v√¶ret anvendt og unders√łgt 1950‚Äôerne bl.a. i den franske nationale radio af mennesker som Pierre Schaeffer og Pierre Henri, skaberne af den lyd-filosofiske retning ‚ÄėMusique Concr√®te‚Äô.